Sign in to follow this  
Bratislav Milosevic

Nova pravila iz FCI - DOGS FIT FOR THEIR ORIGINAL FUNCTION

Ovo sam veceras dobio i bas sam prijatno iznenadjen onim sto sam u ovom dokumentu procitao. Zdravlje, funkcionalnost i opstanak nekih rasa su ozbiljno ugrozeni zbog nase glupe ljudske sujete, mislim pre svega na neke odgajivace generalno, i na neke sudije koje zmure na stvari koje vide u svom ringu. Iskreno se nadam da ce se vecina stvari iz ovog dokumenta postovati. 

(bolded by admin)

FCI BASIC STATEMENT FOR SHOW JUDGES 
DOGS FIT FOR THEIR ORIGINAL FUNCTION

INTRODUCTION 

This statement concerns FCI show judges and other show judges who act at shows and activities 
organised by the FCI members. 

The task of a show judge is to help preserve the inner and outer characteristics of each breed 
within the approved breed standard. In other words, the judge’s main task is to judge and 
evaluate dogs, according to the breed standard and to consider them as potential breeding dogs 
for future generations. This must never be done at the detriment of the welfare and well- being of 
the dogs. Dogs must always be fit for the function for which they were originally meant, developed 
and bred for. 

It is therefore the responsibility of the judge to be acquainted with the breed standard as well as 
the health and behaviour problems which can occur in each breed. A judge must particularly pay 
attention to the breed-specific characteristics which have a tendency towards exaggeration, which 
can creep into a breed and have a negative effect on the health of the individual dog. 

In addition, in order to contribute to the preservation and the development of a breed, the judges 
are asked to take into account, in the best possible way, the health and welfare aspects of the 
breed and to express this clearly in the written critique of the dog. Dogs have to be fit for their 
original function at all times. 

While judging at shows, all the severe deviations regarding the breed-specific behaviour should 
not be tolerated and should result in the disqualification of the dog(s). 

The judge must be aware of the fact that a pedigree dog with exaggerated breed characteristics 
which can lead and result in health, behaviour or movement problems, should be excluded from 
breeding and therefore never be awarded a qualification “Excellent.” 

When a judge notices problems in the breed he is judging, he can ask for a form on which he can 
make a brief list of the breed-specific problems that he found during his judging. The list will be 
used by the national canine organisation where the dog is registered to adjust breeding and to 
enhance the health of the breed concerned. 

POINTS TO BE PAID ATTENTION TO 
It is of utmost importance that each judge continues to judge as positively as previously and 
selects winners of correct type and overall quality, dogs that represent the ideal type of the breed, 
according to the adopted FCI standard for that breed. 

The critique must always be written in a positive form, but it is important to be precise and open 
about relevant health and welfare matters, if these have affected the evaluation and/or placing of 
the dog. 

As previously, the judge should evaluate what he sees when qualifying and placing the dog, 
deviations must be judged on their degree of imperfection, and no faults are linked to a certain 
award. Exaggerations in conformation and faults which have an effect on the dog’s health are 
more serious than cosmetic problems. Judges are requested to consider health aspects to a higher 
degree than previously, particularly when awarding CAC and/or CACIB 

These common health and behaviour instructions must be applied at all times, even if a breed is 
hardly represented at shows in the country where the judge is acting. We need judges who will 
assess and judge dogs in a similar way, regardless of the number of entries of a breed at shows. 
Only then can we manage a good and healthy breeding policy. 

The list of common points to be taken care of must not be seen as a list of disqualifying faults in 
breeds whose standards contain disqualifications! 

Frequently existing faults, not linked with health and exaggeration concerns in individual breeds, 
have not been listed here but must also be noted when judging. 

UNIFORM REQUIREMENTS FOR ALL DOGS 
Judges are expected to pay attention to the following problems in ALL breeds. Dogs with those 
problems should preferably be awarded with a “Good” and can never get more than a “Very 
Good”. They will never qualify for a CAC and/or CACIB. 

DISHARMONY AND CONSTRUCTION 
When standing or moving the dog should be balanced. 
All dogs should be able to move without problems and every dog should show it sufficiently when 
being judged. 

BREATHING 
All dogs should be able to breathe normally while standing and moving. 
Particular attention should therefore be paid to exaggerations which might prevent healthy 
breathing such as: 
 - very noisy breathing and/or audible respiratory distress ; 
 - very small and pinched nostrils or nostrils covered with skin. 

TEETH 
The teeth of the dog should be developed according to the standard. 
Particular attention to dogs with jaw and dental exaggerations as: 
- too narrow and weak underjaws; 
- inverted canine teeth, sometimes even going straight up into the roof of the gums (palate); 
- extremely small teeth; 
- not closing jaws. 

EYES 
All dogs should have bright and dry eyes without any sign of discomfort. 

Particular attention to dogs with exaggerations that can cause irritation(s) of the eyes, such as: 
- overly large and protruding eyes; 
- eye rims too loose and droopy eyelids; 
- visible inflammation and/or humid eyes 
- too small and/or too deep set eyes 

SKIN TOO LOOSE 
All dogs should have a healthy skin without any sign of discomfort. 
Particular attention to dogs with exaggerations that can cause irritation of the skin, such as: 
- too many skin folds and loose skin, so that the nose and/or eyes are covered with skin; 
- too much loose skin on body, limbs and head 

OBESITY/OVERWEIGHT 

Lately there has been an increase in overweight dogs. In the show ring some dogs cannot 
move/breathe properly due to overweight. 

A wrong diet is often the problem, but also lack of exercise or health problems. When the judge is 
not able to feel the ribs anymore, when the loin is not marked anymore and the dogs are not able 
to move/breathe properly, these dogs should never be qualified with an “Excellent”. 

TEMPERAMENT AND BEHAVIOUR 

All dogs should have a good temperament in the ring as well as suitable for life in present society. 
Breed specific behaviour must be allowed, but excessive shyness, reluctance or sharp 
temperament is not desirable. 

Aggressive or overly shy behaviour must never be tolerated during breed/dog judging and must 
result in the disqualification of this/these dog(s). 

ABUNDANT COAT AND GROOMING 

The coat should not be so abundant as to impede movement and/or its ability to see 

PRESENTATION OF THE DOG 

It is increasingly common that breeds, standing as well as moving, are presented in the ring on a 
upstraight and neck-tight leash. This does not promote the welfare of the dog, and moreover it 
inhibits correct movement and makes natural and breed specific movement impossible to be 
achieved. 

A dog should be shown on a loose leash in a natural way with a correct and breed specific 
movement. Pulling the dog up at the neck and/or tail is prohibited. 

It is forbidden to prepare a dog with any substance that will alter the structure, colour or form of 
the coat, skin or nose. Only trimming, clipping, combing and brushing are allowed. 

An exhibitor, who does not follow the usual rules for presenting a dog, should leave the ring. 
Although this does not affect the dog's health or behaviour directly, the judge has the possibility 
not to judge the dog or award it with a lower qualification. 

INVENTORY 

It is of utmost importance that every judge realizes that he/she contributes to the development 
within the breeding and the health of a breed. Judges often form the basis (positive or negative) of 
the development within a breed. 

Therefore we ask the judges after judging a breed in which they remark health and/or behaviour 
problems, to fill in a uniform document. The results can then be transmitted to the breed clubs, so 
that these clubs will be able to take the development of the breed into account. 

This document will be made available at national and international shows. Breed clubs are also 
asked to use it because most dogs of their breed are likely to be presented at their speciality 
shows 

The English version is the authentic one. 

These regulations were approved by the FCI General Committee at the meeting in Helsinki, 
October 2013. 

Edited by Petite

Napokon!!!

To je dobro za sve (a ja se radujem  za svoju pasminu, jer isto krenulo u "show" uzgoj...)

Nadam se da za neke pasmine nije kasno, i da će experti poštivati ta nova pravila!

Prije jedan mjesec sam prisustvova

Kinološki stručni seminari, 11.01.2014.

Izvješćujemo Vas da će se Kinološki stručni seminari održati dana 11.01.2014. godine ( subota ) u prostorijama Veterinarskog fakulteta u Zagrebu s početkom u 10 sati.

Teme su slijedeće :

Anatomija, fiziologija i biomehanika pasa – prof.dr.sc.Nikša Lemo

Evolucija pasmina pasa: prof.dr.sc. Mario Bauer

Upute za suđenje s ciljem očuvanja zdravlja pasa – prof.dr.sc. Ljiljana Bedrica

Navedeni seminari otvorenog su tipa. Seminar je obavezan za sve sudačke pripravnike koji nisu položili praktični sudački ispit i nemaju potvrdu da su prije toga pohađali neki od kinoloških stručnih seminara, te se preporuča svim kinološkim pripravnicima koji su tek položili praktični sudački ispit.

U organizaciji HKS .Vrlo zanimljivo i kvalitetno.O problemu zdravlja pasa narušenog u cilju svačega /eksterijera.../govori dr Nikša Lemo.Prvi put na ovim prostorima.

Džaba nama da se radujemo,ako  sudije ne budu pročitale a pre svega primenile upute date od strane FCI.

Još jednom se pokazuje koliko je HKS ozbiljnan savez, svaka čast. Nama ostaje da se nadamo. 

Džaba nama da se radujemo,ako  sudije ne budu pročitale a pre svega primenile upute date od strane FCI.

Još jednom se pokazuje koliko je HKS ozbiljnan savez, svaka čast. Nama ostaje da se nadamo. 

Danka ovo bi svaki savez trebao da prevede i prosledi svojim sudijama, pa bi to bio jedan od nacina da se sve sudije upoznaju sa ovim, cak i one sudije koje ne koriste internet.

Zar nas kinoloski ne salje FCI cirkulare sudijama? 

Ako savez nema nameru da prevede, zasto ne prevedemo pa ne postavimo ovamo prevedeno i ne poizvozimo na razne pasminske teme? 

Ja sam exportovala deo na SAO temu i dala link a sigurno cu preneti i na chow temu, uz link ono sto nas se najvise tice, nije ovo samo za sudije, to je vaznio ponavljati odgajivacima i izlagacima. 

Bilo bi lepo da saznamo i nesto malo sa tog seminara u HKS-u. 

Danka ovo bi svaki savez trebao da prevede i prosledi svojim sudijama, pa bi to bio jedan od nacina da se sve sudije upoznaju sa ovim, cak i one sudije koje ne koriste internet.

Upravo tako, treba.Znam da su neke mlađe sudije koje znam već ovo pročitale čim je objavljeno.Baš ću da se raspitam kakva je situacija po tom pitanju u KSS.

Tuncay ovo bi trebalo postaviti na svakoj pasminskoj temi, a možda i na temama koje se tiču izložbi..

Zvuci interesantno, po mom skromnom misljenju ne i idealno, ali odlican korak u napred. Pod uslovom da se naravno postuje napisano. Ali sto se tice postovanja 'pravila i zakona' nemam neke vere u nasoj drzavi u globalu (nevezano samo za kinologiju, vec po pitanju svega), ali u svakom slucaju bice veoma interesantno propratiti dogadjaje sa priznatim sudijama koji dolaze iz 'kulturnijih' sredina.

Evo odvojio sam vreme i pokusao da prevedem ovo saopstenje sa engleskog. Moram da napomenem da nisam profesionalni prevodilac i da se sluzim konverzacijskim engleskim jezikom na  osrednjem nivou. Pa zato molim,da sve zamerke ,a bice ih sigurno,napisete u inbox kako bih pokusao da popravim prevod.

Ukoliko je prevod dobar, nadam se da sam barem malo pomogao da ga uz odredjene prepravke Kinoloski savez autorizuje i objavi, pa da bude dostupan svima koji vole pse.

Inace sam sudijski pripravnik za pse IV FCI grupe, i mislim da ce ovo znacajno doprineti razvoju svih rasa kod kojih je pomodarstvo uzelo maha i kod kojih su se izgubile pojedine urodjene osobine. Pre svega kod lovnih i radnih rasa.  

S' poštovanjem 

MIlos Paramentić

Fci okvirno saopstenje za kinoloske sudije

Psi sposobni (odgovarajuci) za njihovu prvobitnu namenu

Uvod

Ova izjava se odnosi na FCI sudije i ostale sudije koji

ucestvuju na izlozbama i drugim manifestacijama organizovanim od strane FCI
clanica.

Zadatak sudije je da pomogne ocuvanju unutrasnjih i spoljnih

karakteristika rase u okviru propisanog standarda za tu rasu. Drugim recima,
sudijin glavni zadatak je da sudi i ocenjuje pse, prema  standardu rase i da ih uzme u obzir kao
potencijalne priplodne pse od kojih nastaju sledece generacije. Ovo nikada ne
sme da se uradi na stetu dobrobiti i blagostanja psa.

Psi uvek moraju biti sposobni za namenu  koju je prvobitno trebalo da obavljaju,za
koju su  razvijeni i odgajeni.

Stoga je odgovornost sudije da se upozna sa standardom rase,

podjednako kao i sa zdravstvenim problemima i problemima u ponasanju koji se
mogu javiti u pomenutoj rasi. Sudija mora posebno obratiti paznju na pojedine
rasne karakterisitke, koje imaju skolonost ka preuvelicavanju (prim,prev.  preterivanju/prekomernoj izrazenosti) , a
mogu postati sastavni deo rasnih odlika i na negativan nacin se odraziti na
zdravlje odredjenog psa.

Pored toga, kako bi se doprinelo ocuvanju i razvoju rase, od

sudija se trazi da, na najprikladniji nacin,uzmu u obzir, zdravstene aspekte i
dobrobit rase, i to jasno izraze u pisanoj kritici psa.  Psi moraju biti odgovarajuci za njihovu
prvobitnu namenu u svakom trenutku.

Sudeci na izlozbama, sva ozbiljna odstupanja u pogledu rasno-specificnog
ponasanja, ne bi trebalo tolerisati i trebalo bi rezultirati (prim.prev.
sancionisati) diskvalifikacijom p(a)sa.

Sudija mora biti svestan cinjenice da rasni pas sa

prenaglasenim (preuvelicanim) rasnim karakteristikama (odlikama)  moze imati za posledicu  zdravstvene, ponasajne (bihejvioralne)
problemime, kao i probleme pri kretanju t takvi psi bi trebalo da budu
iskljuceni iz priploda (uzgoja) i stoga im nikada ne bi trebalo dodeliti  ocenu “Odlican.”

Kada sudija primeti probleme u rasi koju sudi, on moze

traziti obrazac (formular) na kome moze napraviti kratku listu
rasno-specificnih problema koje je uocio tokom sudjenja. Obrazac (primedbe)
moze koristiti nacionalnoj kinoloskoj organizaciji,  u kojoj je pas registrovan, da bi se
prilagodio uzgoj i poboljsalo opste zdravsteno stanje pomenute rase.

TACKE NA KOJE BI TREBALO OBRATITI

PAZNJU

Od najveceg je znacaja da svaki sudija nastavi da sudi podjednako

pozitivno (u istom maniru, prim.prev) kao i ranije i bira pobednike ispravnog
tipa i sveukupnog kvaliteta medju psima koji predstavljaju idealan tip svoje
rase, prema usvojenom standardu koji FCI priznaje za pomenutu rasu.

Kritika uvek mora biti napisana u pozitivnom obliku, ali je

vazno da bude precizna i otvorena o relevantnim zdravstvenim pitanjima i  ptanjima dobrobiti, ako su ona uticala procenu i/ili
plasman (rangiranje) psa.

Kao sto je ranije napomenuto, sudija bi trebalo da proceni
sta on(a) vidi kada kvalifikuje i rangira psa, odstupanja moraju biti cenjena
na osnovu stepena njihove nesavrsenosti, i greske ne smeju biti povezane sa
odredjenim nagradama.

Preterivanja (prenaglasenost) u usaglasenosti
i greske koje imaju uticaj
na zdravlje psa su ozbiljnije u odnosu na kozmeticke probleme. Sudije su duzne
da razmotre zdravstvene aspekte  sa vise
paznje nego ranije, narocito prilikom dodeljivanja kandidature CAC i/ili CACIB.

Ove opste instrukcije vezane za zdravstvene aspekte i
aspekte u ponasanju, moraju se primenjivati u svakom trenutku, cak i ako je
pomenuta rasa nedovoljno zastupljena (retka. prim.prev) na izlozbama u zemlji u
kojoj sudija ocenjuje. Trebaju nam sudije koje ce procenjivati i suditi
(ocenjivati) pse na slican nacin, bez obzira na broj prijavljenih pasa pomenute
rase na odredjenoj izlozbi. Tek tada mozemo rukovoditi dobrom i zdravom
uzgojnom politikom.

Spisak opstih tacaka koje bi trebalo uzeti u obzir, ne sme

se posmatrati kao spisak diskvalifikacionih gresaka kod rasa ciji standardi
sadrze propisane diskvalifikacione greske.

Greske koje se cesto pojavljuju, a koje nisu

povezane sa zdravstvenim prolemima i problemima prenaglasenosti osobina u
pojedinim rasama,ovde nisu
navedene, ali moraju biti uzete u obzir prilikom sudjenja.

JEDINSTVENI ZAHTEVI ZA SVE PSE

Od sudija se ocekuje da obrate paznju na sledece probleme u
SVIM rasama.

Psi sa navedenim problemima bi trebalo da budu ocenjeni sa
ocenom “Dobar” i nikada ne bi trebalo da dobiju ocenu vecu od “Vrlo Dobar”  Nikada ne smeju dobiti kandidature  CAC i/ili CACIB.

NESKLAD I KONSTRUKCIJA

Kada stoji ili se krece,pas bi trebalo da bude uravnotezen.
Svi psi treba da budu u stanju da se krecu bez problema isvaki pas bi trebalo
da to pokaze u dovoljnoj meri prilikom ocenjivanja.

DISANJE

Svi psi bi trebalo da budu u stanju da normalno disu i dok
stoje i pri kretanju.

Stoga, posebna paznja treba biti posvecena preterivanjima
koja bi mogla spreciti zdravo disanje, kao sto su:

-Veoma glasno disanje i/ili cujni repsiratorni poremecaji

-Veoma male i stisnute nozdrve ili nozdrve prekrivene kozom

ZUBI

Zubi psa bi trebalo da budu prema standardu rase.

Posebna paznja na pse sa vilicama ili zubnim problemima kao
sto su:

-suvise uska i slaba donja vilica

-obrnuti (izokrenuti) ocnjaci, ponekad cak i u smeru ka
desnima (nepce)

-izuzetno mali
zubi

- vilice koje ne mogu da se zatvore

OCI

Svi psi bi trebalo da imaju bistre i suve oci bez ikakvog
znaka poremecaja

Posebna paznja na pse sa prenaglasenostima koje mogu da
izazovu iritaciju ociju,      

kao sto su:

-preterano velike I buljave oci

-kapci suvise labavi I opusteni kapci

-vidljiva upala i/ili vlazne oci

-suvise male i/ili suvise duboko postavljene oci

KOžA PREVISE LABAVA

(MLITAVA)

Svi psi bi trebalo da imaju zdravu kožu bez ikakvog znaka
poremecaja

Posebna paznja na pse sa prenaglasenostima kaje mogu
izazvati iritaciju kože kao sto su:

-Previse naborana I opustena koža, tako da su u nos i/ili
oci prekriveni kožom

previse labave kože na telu,ekstremitetima I glavi

GOJAZNOST / PREKOMERNA TEZINA

U poslednje vreme doslo je do povecenja broja gojaznih pasa.
U izlozbenom ringu neki psi ne mogu da se krecu ili disu pravilno zbog
prekomerne tezine

Cesto je problem pogresna ishrana, ali I nedostatak vezbanja

ili zdravstveni problemi. Kada sudija vise nije u mogucnosti da napipa rebra,
kada slabine nisu oznacene (uocljive)  a
psi nisu u stanju da se krecu ili disu pravilno,tada ovakvi psi nikada ne bi
trebalo da dobiju ocenu “Odlican”.

TEMPERAMENT I PONASANJE

Svi psi bi trevbalo da imaju dobar temperament u izlozbenom

ringu, kao I temperament pogodan za zivot u sadasnjem drustvu.

Rasno-specificno ponasanje se mora dozvoliti, ali preterana
stidljivost, opiranje ili ostar temperament nisu pozeljni.

Agresivno ili preterano stidljivo ponasanje nikada ne sme
biti tolerisano tokom uzgoja/ocenjivanja I mora voditi diskvalifikaciji takvog
psa.

OBILNA DLAKA I CETKANJE (Krzno i ‘gruming’)

Daka ne treba da bude toliko bogata/obilna da ometa kretanje

ili sposobnost psa da vidi.

PREZENTACIJA PSA

Postaje sve uobicajnije da se psi, prilikom stajanja u stavu
kao I prilikom kretanja, prikazuju u ringu na zategnutom/uspravnom I oko vrata
cvrsto stegnutom povocu. Ovakvo postupanje ne promovise brigu o psima I cak
sprecava da prirodno I rasno-specificno kretanje dodje do izrazaja.

Pas treba da pude predstavljen na labavom/opustenom povocu

na prirodan nacin I sa kretanjem karakteristicnim za svoju rasu.

Zabranjeno je pripremati psa sa bilo kojom supstancom
(preparatom) koji ce izmeniti strukturu, boju ili oblik dlake (krzna) kože ili nosa.

Samo trimovanje,skracivanje,cetkanje su dozvoljeni.

Izlagac koji se ne pridrzava uobicajenih pravila za

predstavljanje psa, bi trebalo da napusti ring za ocenjivanje.

Iako to direktno ne utice na zdravlje ili ponasanje psa,
sudija ima mogucnost da ne oceni psa ili da dodeli nizu ocenu.

Od najveceg je znacaja da sudija shvata da on/ona doprinosi

razvoju i unapredjenju zdravlja rase. Sudije cesto formiraju osnovu (pozitivnu
ili negativnu) razvoja u okviru rase.  

Zato trazimo od sudija da,nakon sudjenja odredjene rase, u

kojoj su primetili zdravstvene i/ili bihejvioralne probleme (probleme u
ponasanju) popune jedinstveni obrazac. Tada rezultati mogu biti prosledjeni
pasminskim klubovima, tako da klubovi mogu to uzeti u obzir prilikom prilikom
razvoja rase.

Ovaj dokument (formular) ce biti dostupan na nacionalnim I

medjunarodnim izlozbama. Pasminski klubovi su takodje pozvani da ih koriste,
jer ce vecina pasa njihove rase verovatno biti predstavljena na njihovim
specijalizovanim izlozbama.

Engleska verzija ovog teksta se smatra autenticnom.

*originalna rec na engleskom EXAGGERATION je prevedena kao
PRETERIVANJE,PREUVELICAVANJE.

UPUTE ZA SUĐENJE S CILJEM OČUVANJA ZDRAVLJA PASA

UVOD

Zadaća suca za oblik je da očuva karakteristike svake pasmine - u okviru odobrenog pasminskog standarda. Drugim riječima, glavna zadaća suca je da ocjenjuje psa prema pasminskom standardu i da ga gleda kao potencijalnog uzgojnog psa za buduće generacije.To nikada ne smije činiti na štetu dobrobiti psa.

Odgovornost suca da bude upoznat s pasminskim standardom kao i sa zdravstvenim problemima koji se pojavljuju kod dotične pasmine. Sudac mora osobito obraćati pažnju na one specifične pasminske karakteristike, te nikako pretjerivati u objašnjenju standarda (npr, previše zatvoreni kutevi, previše kožnih nabora, previsoke jedinke) a što bi moglo imati negativan učinak na zdravlje pojedinog psa. Važno je da se tendencije k pretjerivanju zamijete prije nego što imaju priliku prouzročiti zdravstvene probleme.

Ove upute su rezultat popisa koji je nastao opsežnom suradnjom između kinoloških sudaca, pasminskih klubova, ostalih kinoloških klubova i veterinarskih organizacija

Kinološki suci iz zemlje i inozemstva koji sude na našim izložbama, nacionalnima, međunarodnima, klupskima, ili bilo kojim drugim aktivnostima gdje se od sudaca traži da ocjenjuju eksterijer pasa, dužni su suditi prema pasminskim standardima odobrenima od FCI-a. Povrh toga, mi tražimo od sudaca radi očuvanja i razvoja pasmine da, osim specifičnih pasminskih karakteristika, što je više moguće također uzimaju u obzir zdravstvene aspekte i dobrobit pasmine te da to jasno izraze u ocjenskoj listi psa. Uz važnu napomenu, da kinološki suci nisu veterinari u izložbenom krugu, a čak kada je sudac i u privatnom životu veterinar, ne tražimo da u ringu postavljaju dijagnoze niti sumnje na određene bolesti već da se opiše navedeni problem i postupi po pravilniku, te izvjesti mjerodavno tijelo HKS-a.

Kinološki sudac može kontktirati Povjerenstvo za znanstveni rad prilikom svake nejasnoće ili problema sa kojim se susreće po prvi puta u izložbenom krugu.

Prilikom suđenja na izložbama odstupanja glede specifičnog ponašanja pasmine ne treba nikad biti tolerirano te treba za sobom povlačiti diskvalifikaciju psa.

Sudac mora biti svjestan činjenice da čistokrvan pas s pretjeranim pasminskim karakteristikama, koje mogu uzrokovati zdravstvene probleme ili probleme u ponašanju i kretanju, nikad ne može biti ocijenjen ocjenom većom od "dobar" te stoga nikad ne može dobiti kandidaturu za šampionat ili naslov najljepšeg psa pasmine.

Sudac je dužan nakon suđenja pasmina navedenih u ovom dokumentu sastaviti kratak popis specifičnih pasminskih problema na koje je naišao tijekom suđenja. Taj popis će u dogovoru s pasminskim klubovima biti korišten za prilagođavanje uzgoja i promicanje zdravlja pasmina.

Suci koji sude na izložbama imaju odgovornost koju ne treba podcjenjivati. Od njih se očekuje da preuzmu na sebe tu odgovornost.

Skandinavske zemlje su pokrenule inicijativu. Nizozemski kinološki savez također je koristio isti dokument. Hrvatski kinološki savez dugi niz godina surađuje sa svim veterinarskim organizacijama u Hrvatskoj, u sklopu Saveza djeluje i Povjerenstvo za znanstveni rad. Dugi niz godina u Hrvatskoj se primjenjuju sve poznate i priznate znanstvene metode u praćenju zdravlja pasa. Zahvaljujemo se kolegama iz gore navedenih kinoloških saveza na ustrajanom radu u očuvanju tradicionalnih vrijednosti i kinološke kulture.

PRIMJENA

Od iznimne je važnosti da svaki sudac nastavi suditi pozitivno kao i dosad te da bira za pobjednike pse korektnog pasminskog tipa i sveukupne kvalitete, pse koji utjelovljuju idealnu sliku pasmine prema prihvaćenom pasminskom standardu FCI-a. Ocjenska lista mora biti napisana na pozitivan način, ali važno je da se bude precizan i otvoren glede bitnih činjenica koje se tiču zdravlja i dobrobiti psa ukoliko one utječu na ocjenu i/ili plasman psa.

Kao i dosad, sudac treba vrednovati ono što vidi tijekom ocjenjivanja i plasiranja psa, odstupanja moraju biti kažnjena prema njihovoj težini, greška ne povlači automatski za sobom određenu ocjenu. Pretjerivanja u tjelesnoj građi i greške koje imaju učinak na zdravlje psa ozbiljnije su nego kozmetički nedostaci. Od sudaca se traži da uzimaju u obzir zdravstvene aspekte u većoj mjeri nego dosad, osobito pri odluci o dodjeli kandidature za šampionat. Isto tako treba suditi i rijetko zastupljenim pasminama kako bi se ostvarila dobra i zdrava uzgojna politika.

ZAHTJEVI ZA SVE PSE

Od sudaca se traži da obrate pažnju na sljedeće probleme kod SVIH pasmina. Psi koji pokazuju ove probleme, u većoj ili manjoj mjeri, poželjno je da budu ocijenjeni ocjenom "Dobar" i ne mogu nikad dobiti više od ocjene "Vrlo dobar". Oni se nikad ne mogu kvalificirati za kandidaturu za šampionat.

NESKLAD U GRAĐI

U stavu i u kretanju pas mora biti uravnotežen.

Svi psi trebaju se kretati bez problema i svaki pas to mora pokazati u dovoljnoj mjeri prilikom suđenja.

DISANJE

Svi psi trebaju normalno disati u stavu i u kretanju. Osobita pažnja stoga treba biti posvećena pretjerivanjima koja mogu ometati zdravo disanje:

• Vrlo glasno disanje i/ili problemi s disanjem koji se mogu čuti

• Vrlo male ili stisnute nosnice ili nosnice prekrivene kožom

ZUBI

Zubi psa moraju biti razvijeni u skladu sa standardom. Osobitu pažnju treba posvetiti psima s pretjerivanjima vezanima za čeljusti i zube kao što su:

• Preuska i slaba donja čeljust

• Zavrnuti očnjaci, ponekad čak idu ravno u nepce

• Izrazito mali zubi

• Čeljusti koje se ne zatvaraju

OČI

Svi psi trebaju imati jasne i suhe oči bez ikakvih znakova upale. Osobitu pažnju treba posvetiti psima s pretjerivanjima koja mogu uzrokovati iritaciju očiju kao što su:

• Pretjerano velike i izbuljene oči

• Suviše labavi očni rubovi i ovješeni očni kapci

• Vidljiva upala i/ili suzne oči

• Premale oči za dotičnu pasminu i/ili preduboko usađene oči

PRELABAVA KOŽA

Svi psi trebaju imati zdravu kožu bez ikakvih znakova nelagode. Osobitu pažnju treba posvetiti psima s pretjerivanjima koja mogu uzrokovati iritaciju kože kao što su:

• Previše kožnih nabora i labave kože tako da su nos i/ili oči prekriveni kožom

• Na tijelu, udovima i glavi previše labave kože

OBILNA DLAKA I UREĐIVANJE

Dlaka ne treba biti toliko obilna da ometa kretanje i/ili vid.

PREZENTACIJA PSA

Sve je uobičajenije da se pasmine, kako u stavu tako i pri kretanju, prezentira u ringu na podignutom i zategnutom povodniku. To ne samo da ne promovira dobrobit psa, nego štoviše ometa i onemogućuje prirodno kretanje specifično za pasminu.

Pas treba na labavom povodniku na prirodan način pokazati pravilno kretanje specifično za pasminu. Zabranjeno je vući psa gore za vrat i/ili rep.

Pretjeranu uporabu sredstava za dotjerivanje (sprej za kosu, puder, gel) ne treba poticati.

Izlagač koji se ne pridržava uobičajenih pravila za prezentaciju psa, treba napustiti ring, a pas neće biti ocijenjen.

PRETILOST

U posljednje vrijeme sve je više pretilih pasa. I u izložbenom ringu prisutni su psi koji se ne mogu pravilno kretati/disati zbog prevelike težine. Često je problem pogrešna prehrana, ali uzrok mogu biti i nedostatak vježbe ili zdravstveni problemi. Kad sudac više ne može opipati rebra, kad se više ne mogu razaznati slabine i kad se psi više ne mogu pravilno kretati/disati, ti psi ne bi trebali nikad dobiti ocjenu "Odličan".

TEMPERAMENT I PONAŠANJE

Svi psi trebaju imati dobar temperament u izložbenom krugu, isto tako podesan za život u današnjem društvu.

Treba biti dozvoljeno ponašanje specifično za pasminu, ali pretjerana plahost, suzdržanost ili oštrina karaktera nisu poželjni.

Agresivnost ili plašljivo ponašanje ne trebaju nikad biti tolerirani tijekom suđenja pasmine i trebali bi rezultirati diskvalifikacijom takvih pasa.

POPIS

Od izuzetne je važnosti da svaki sudac bude svjestan toga da on doprinosi razvoju uzgoja i zdravlju pasmine. Suci često stvaraju osnovu (pozitivnu ili negativnu) za razvoj pasmine.

Stoga molimo suce za kratko pismeno izvješće o njihovim zapažanjima nakon suđenja pasmina spomenutih u ovom dokumentu. Ti rezultati bit će povratna informacija za pasminske klubove i nadležna povjerenstva HKS-a, pa će oni moći dobiti uvid u razvoj pasmine.

Pored ove obveze, suci bi se trebali osjećati slobodnima da, i ako se to od njih ne zatraži, izvijeste u pismenom obliku Kinološki savez o pasmini za koju misle da je njen razvoj na bilo kojem području ugrožen.

POZORNOST VEZANA ZA POJEDINE PASMINE

Povrh općih problema koji se mogu pojavljivati kod svih pasmine, važno je notirati probleme specifične za pojedine pasmine, ti problemi su prikupljeni i dalje se prikupljaju u suradnji sa pasminskim klubovima i kinološkim sucima i nadležnim povjerenstvima HKS-a.

Oni uključuju:

1. Problemi koji imaju velik utjecaj na zdravlje i dobrobit pasmine. Psi s tim problemima ne bi trebali nikad dobiti ocjenu "Odličan" i/ili kandidaturu za šampionat.

2. Problemi koji bi širenjem unutar pasmine mogli ubuduće uzrokovati probleme za zdravlje i/ili dobrobit pasa. U načelu, psi s tim problemima ne bi trebali nikad dobiti ocjenu "Odličan" i kandidaturu za šampionat.

3. Problemi koji će svojim širenjem imati potencijalno negativne posljedice za pasminu. Važno je zamijećene probleme spomenuti u pisanom izvješću o psima.

FCI grupa 1

Ovčarske i stočarske pasmine

O pasminama u FCI grupi 1

Ova grupa se sastoji od nekoliko radnih pasmina, za koje je posebice bitno skladno kretanje, te bi takvo i trebalo biti iznimno cijenjeno.

Njemački ovčar

Česti problemi u ovoj pasmini su:

• Nestabilno, usko i krivudavo kretanje stražnjih nogu

• Pretjerane veličine, pretjerane težine ili premale snage

• Svaka pretjeranost u tipu

Od njemačkog ovčara se očekuje da izvršava svoj posao, da kasa balansirano i bez muke, to je atletski konstruiran pas čiji se spol (muški/ženski) mora jasno razlikovati. Također treba imati pravilne kuteve stražnjih nogu bez pretjeranosti. Dobro razvijena bedra trebaju biti u balansu sa prednjim krajem i tijelom. Njemački ovčar bi u svom ponašanju trebao biti mentalno stabilan, nepristran, samouvjeren, drag, privržen i pokoran.

Welsh Corgi Cardigan

• Nepravilno kretanje uzrokovano izvrtanjem prednjih nogu i prevelike rotacije skočnog zgloba za vrijeme kretnji.

FCI grupa 2

Pinčeri i šnauceri - Molosoidne pasmine – Švicarski planinski i stočarski psi

O pasminama u FCI grupi 2

Ova grupa se sastoji od teških pasmina molosoidnog tipa ali i stočarskih pasa iz planinskih područja. Od najveće važnosti je da ti psi nisu preteški (pretjerane težine) i da imaju snažnu i jaku konstituciju koja im omogućuje normalno funkcioniranje i kretanje bez vidljivog napora ili boli.

Uski prednji krajevi, iskrivljene prednje noge, slaba došaplja ili kravlji stav stražnjih nogu su nepravilnost za bilo koju pasminu ove grupe.

Neke od molosoidnih pasmina imaju višak opuštene kože, koja nikada ne smije biti pretjerana niti uzrokovati nelagodnost psu.

Oči uvijek moraju biti vidljive, ne smiju biti skrivene iza kožnih nabora, ne smiju biti ni premale, ni preduboko smještene, niti preokrugle i izbočene. Zdravo oko mora biti kriterij, koji pristaje u proporcije glave. Premali zubi se također često pojavljuju kod molosoidnih pasmina.

Koža pasa mora biti zdrava bez ikakvih znakova nelagodnosti. Teško disanje, pretjerano teška glava nošena nisko i psi koji proizvode veliku količinu sline prilikom disanja su također nepravilnost.

Ovo se odnosi na male i velike pasmine istovremeno. Pretjeranost u tipu i/ili pretjeranosti koje štete dobrobiti i zdravlju psa trebaju biti kažnjene.

Bordoška doga

• Problemi s očima

• Anatomske greške koje rezultiraju nepravilnim kretanjem zbog nefunkcionalnosti zglobova.

Njemački bokser

• Problemi sa disanjem

• Iritacije kože

Bulmastif

• Problemi sa disanjem koji mogu rezultirati zbog stegnutih nosnica i/ili pretjerano kratkih njuški i premalo prostora u šupljini grla

• Problemi s očima, uzrokovani pretjeranom količinom kože

• Nekorektno kretanje uzrokovano anatomskim greškama poput strmih sapi i previsokim stražnjim krajem

Posebna pozornost mora biti posvećena disanju, korektnoj dužini njuške i smještaju oči te pretjeranoj količini opuštene kože na glavi. Pozornost mora biti posvećena i skladnom kretanju.

Njemačka doga

• Problemi s očima

• Nepravilno kretanje uzrokovano iskrivljenim došapljima i slabim stražnjim krajem

• Jastučići šape koji ne dotiču tlo

• FLEWS prejako razvijeni

Buldog

Ekstremna građa ove pasmine sa primjerice pretjerano skraćenom njuškom i nedovoljno razvijenim nosnim mostom, uzrokuju ozbiljne zdravstvene probleme.

• Problemi sa disanjem

• Upala kože na njušci ( teška bora na nosu- nabori) i oko repa

Standard pasmine jako jasno ističe slobodno disanje i skladno kretanje kojem treba biti posebno posvećena pozornost.

Napuljski mastif

Raspored kože ove pasmine uzrokuje ozbiljne zdravstvene probleme u slučaju pretjeranosti.

• Upala kože i problemi s očima

• Nepravilno kretanje uzrokovano nepravilnom građom kostiju i slabom građom općenito

Posebna pozornost mora biti posvećena zdravoj koži i očima, kao i kretanju.

Psi sa poželjnim tipičnim mačjim, agilnim, ponešto sporim kretanjem sa dobrim potiskom stražnjih nogu i pravilnim dosegom fronta trebaju biti posebno cijenjeni.

Mastif

• Pretjerano teški psi

• Nekorektno kretanje uzrokovano anatomskim greškama poput strmih sapi i previsokim stražnjim krajem

Posebna pozornost treba biti posvećena snažnoj, skladnoj građi koja omogućuje potporu tipičnoj, masivnoj glavi, i čvrstom tijelu te teškim kostima. Kretanje mora biti skladno.

Šar-pei

Ekstreman tip i karakter kože ove pasmine uzrokuju ozbiljne probleme sa zdravljem. Također i problemi sa očima zaslužuju posebnu pozornost.

• Pretjerana količina opuštene kože, tekstura koja može voditi problemima sa očima

( cherry eye)

• Problemi sa očima

• Premale nosnice, zategnute, zbijene usne i predgriz

Bernardinac ( kratkodlaki i dugodlaki)

• Problemi sa očima

• Problemi sa kožom

• Nepravilno kretanje

FCI grupa 3

Terijeri

O pasminama u FCI grupi 3

Ova grupa se sastoji od nekoliko pasmina sa problemima kože, nepravilnim zubalima i tendencijom pretjeranosti tipa pasmine.

Američki stafordski terijer

• Težina i veličina van balansa; posebna pozornost mora biti posvećena pretjeranoj kratkoći ili duljini nogu, pregruboj glavi u odnosu na tijelo

• Rašireni prsti

Bulterijer/ Minijaturni Bulterijer

• Iritacije kože i rijetka dlaka

• Nepravilno oblikovane šape, koje nisu čvrsto zatvorene, ponekad deformirane noge

• Neodlučno, nesigurno ponašanje

Minijaturnom bulterijeru se treba posebna pozornost posvetiti na kratkoću nogu. Ova pasmina ima normalnu duljinu nogu i kratkoća se definitivno ne bi smjela poticati.

Irski Glen of Imaal terijer

• Agresivnost, neodgovarajuće ponašanje prema drugim psima

Irski mekodlaki pšenični terijer

• Nepravilna dlaka ( vunasta, boja osim svijetlo pšenične,boja sive sumaglice, tamna njuška, plave uši)

• Prelagane kosti i malo mase

Pozornost treba biti usmjerena na pravilnu svilenastu dlaku. Ovaj terijer je prije svega radni terijer, i u svim aspektima umjereno građen.

Jack Russell Terijer

• Iskrivljene prednje noge

• Umjereni kutevi prednjih i stražnjih nogu

• Nepravilno kretanje

Posebnu pozornost treba obratiti na građu i kretanje.

Norwich terijer

• Problemi sa disanjem

• Ekstremno kratko tijelo koje ima negativan učinak na kretanje

Zapadnoškotski bijeli terijer

• Smanjene veličine

• Problemi sa kožom

• Temperament

Pozornost treba obratiti na prirodnu, čvrstu dlaku. Upotreba proizvoda u svrhu lažiranja čvrstoće i/ili izbijeljivanja dlake treba biti kažnjeno.

Jorkširski terijer

• Problemi sa disanjem

FCI Grupa 4

Jazavčari

O pasminama u FCI skupini 4

Ova grupa se sastoji od jazavčara u 3 različite veličine i 3 različita varijeteta dlake. Psi su kratkonogi, posebnu pozornost treba obratiti na pretjerano iskrivljene kosti i udove.

Jazavčari, svi varijeteti

• Prekratka prsna kost

• Premala i preuska donja vilica

• Pretjerani kutevi stražnjih nogu što uzrokuje ograničeno kretanje

Posebnu pozornost treba obratiti na ponašanje jazavčara. Agresivnost treba posebno kazniti.

FCI grupa 5

Špicevi i primitivne pasmine

O pasminama u FCI grupi 5

U ovoj grupi se nalaze psi sa prekomjernom dlakom ili kožom. U nekim slučajevima to vodi posebnoj pozornosti za preopuštenu kožu i/ili pretešku dlaku; posljedično za održavanje takve dlake.

Čau-čau

Problemi uzrokovani prekomjernom količinom kože.

• Problemi s očima

Njemački špic / Pomeranac

• Otvorena fontanela

Važno je paziti da je fontanela zatvorena.

FCI grupa 6

Goniči, krvosljednici i srodne pasmine

O pasminama u FCI grupi 6

Ova grupa se sastoji od 3 pasmine koje zahtijevaju stroži nadzor zbog pretjeranosti u tipu i prevelike količine opuštene kože.

Veoma je važno pregledati sve Baset pasmine pažljivo zbog nepavilno formiranog prsnog koša sa deformiranim rebrima sa ili bez nepravilne, skraćene prsne kosti. Pažnju također treba obratiti i na jastučiće šapa koji ne dotiču tlo pravilno.

Artezijski baset

• Slabo razvijeni prsni koš

• Pretjerano savijene noge

Baset hound

Pretjeranosti u pasminskoj hondodistrofijskoj građi i masi mogu dovesti do ozbiljnih zdravstvenih problema.

• Prekomjerni i preteški kožni nabori

• Deformirana rebra, prsna kost i noge

Bloodhound

• Problemi s očima

• Prekomjerni preteški kožni nabori

FCI grupa 7

Ptičari

Bez posebnih problema u ovoj grupi.

FCI grupa 8

Retriveri, španijeli i psi za vodu

O pasminama u FCI grupi 8

Ova grupa se sastoji od lovnih pasa te su izdržljivost i skladno kretanje posebice važni. Veoma je važno razlikovati čvrstinu i prekomjernu težinu. Da bi funkcionirali psihički poput lovnog psa moraju imati stabilno ponašanje.

Pojedine pasmine ove grupe pate od problema sa očima i ušima zbog viška kože, ali to može biti uzrokovano i zbog teških i bogato odlakanih ušiju.

Američki koker španijel

• Problemi s očima

Pozornost treba obratiti na pravilne proporcije glave ( karakteristike patuljka)

Klamber španijel

• Problemi s očima

• Pretjerano opuštene očne vjeđe

• Prekomjerna količina opuštene kože

Lagotto Romagnolo

• Plašljivost, povučenost i neodlučno ponašanje

Nova Scotia Duck Tolling retriver

• Nestabilno, neodlučno, ponekad i plašljivo ponašanje

• Veoma mali zubi

Sussex španijel

• Problemi s očima

• Predebela ili preopuštena koža

FCI grupa 9

Patuljasti psi i psi za pratnju

O pasminama u FCI grupi 9

Pojedine pasmine u ovoj grupi imaju ekstremnu građu sa skraćenom lubanjom i nerazvijenom njuškom. Daljnje pretjerivanje u ovim stvarima bi samo pojačalo ozbiljne zdravstvene probleme.

Velika većina ovih pasmina bi trebala imati dobro razvijeni, dugi prsni koš sa dobro zaobljenim rebrima koje se protežu daleko da omogućuju zaštitu srca i pluća te daju opsežnu potporu dijafragmi. Odstupanje predstavlja kratki, otvoreni prsni koš( prekratka rebra) sa kratkom prsnom kosti ali i rebra okrenuta prema unutra te uski prsni koš – sve su to ozbiljne greške.

Neke pasmine u ovoj grupi su bogato odlakane što u nekim slučajevima rezultira nepravilnom, vunastom, prekomjernom dlakom, toliko teškom da utječe na kretanje.

Neke pasmine s druge strane pokazuju kretanje bez napora ali bez iskoraka kao moguću posljedicu slabe mišićne kondicije.

Boston terijer

• Problemi sa disanjem

Kavalir King Charles španijel

• Patuljaste karakteristike glave

Čivava, kratkodlaka i dugodlaka

• Otvorena fontanela

• Ekstremno patuljaste karakteristike glave

Posebnu pozornost treba posvetiti na dobro zatvorenu fontanelu.

Kineski kukmasti pas

• Ozljede kože uzrokovane nezdravim i neetičikim brijanjem kože u svrhu skrivanja manjka dlake kod dugodlakog varijeteta

• Nepravilno zubalo sa iskrivljenom donjom vilicom i manjkom zubi

Posebnu pozornost treba obratiti na kožu i pravilno zubalo.

Belgijski grifon, Briselski grifon, Mali brabantski grifon

• Problemi sa disanjem

Japanski chin

• Problemi sa disanjem

Mops

• Problemi sa disanjem

• Preteške nosne bore koje mogu uzrokovati infekcije kože i probleme sa očima

Pekinezer

Ekstremna građa ove pasmine sa skraćenom lubanjom i nerazvijenim nosnim mostom može uzrokovati ozbiljne zdravstvene probleme u slučaju daljnjeg pretjerivanja.

• Problemi sa disanjem

• Preteške nosne bore koje mogu uzrokovati infekcije kože i probleme sa očima

• Problemi sa kožom uzrokovani teškom, vunastom dlakom

Shih tzu

• Problemi sa disanjem

• Prevelike oči, preizbuljene oči

FCI grupa 10

Hrtovi

O pasminama u FCI grupi 10

Ova grupa se sastoji od hrtova. Skladno kretanje i snaga su od najveće važnosti.

Mali talijanski hrt

• Ekstremne patuljaste karakteristike

preuzeto sa :

http://www.hks.hr/web/index.php?str=7

Evo pisem ovaj post krajem 2017. i misljenja sam da se stanje pogorsalo. Uporno ponavljam ovo sto kopirah,a  to je sklad (u slobodnom prevodu), i to da je balance ključ zdravlja. Svako pretjerivanje u bilo koju stranu dovodi do disbalansa, koji se prvenstveno ocitava na zdravlju, na negativno nazalost. A zdravlje psa treba da je primarno svima, sudijama, kinolozima, kinofilima - svima.

'' UNIFORM REQUIREMENTS FOR ALL DOGS 
Judges are expected to pay attention to the following problems in ALL breeds. Dogs with those 
problems should preferably be awarded with a “Good” and can never get more than a “Very 
Good”. They will never qualify for a CAC and/or CACIB. 

DISHARMONY AND CONSTRUCTION 
When standing or moving the dog should be balanced. 
All dogs should be able to move without problems and every dog should show it sufficiently when 
being judged. ''

Pa koliko ja razumem engleski, ovo je u saglasju sa tvojim postulatima. I na neki nacin napredak. Mozda mislis da se kod pasa pogorsalo. Ili ja ne razumem dobro.

Pozdrav Sanja

Edited by olikan